EricZ hat geschrieben:Moin,
Gestern Abend bin ich durch Schandelo (Niederlande) gekommen, und habe den hier im Forum bereits zuvor erwähnten Bunker des Bedienpersonals des Scheinflughafens Schandelo fotografiert. Leider kommt man nicht nah an den Standort ran.
Vielleicht kann jemand ja bessere Bilder beisteuern
Gruß, Eric
Hallo Eric,
Ich habe meine Jugend verbracht in Wanssum und Velden bei Venlo. Wohne seit 55 Jahren in Oss Noord Brabant. Meine Hobby ist Fern Gelenkte grosse Scale Modellen zu bauen und fliegen.
Mein Vater kommt aus Velden, und ist 92 Jahren, und weiss ganz viel aus dem Zeitraum da, 1940-1940. Sein Bruder hat über diese Zeitraum in 1947, zusammen mit anderen, ein Buch geschrieben; Velden 1940-1945.
(Teile sind viele male Zitiert in andere Veröffentlichen)
Ich habe das Buch bekommen von meinem Vater, da wird auch den Scheinflugplatz
(SF-39) in Schandelo beschrieben! Mein Vater erinnert sich das noch genau, anfang 1942 war er ja 18 Jahren. 11. Januar 1944 hat er mit einem Freund unter Machinengewehrfeuer von Deutschen die Maas überquert zu den allierten an den andere üferseite in Grubbenvorst.
Er hat mir erzählt, als er anfang März in Velden zurück kam, sind sogar Westland Lysander in Schandelo auf SF-39 gelandet, und auch wieder abgehoben.
Wo genau und in welchem Strasse hast deine Foto gemacht? denn so ein foto habe ich gefunden, aber näher dran, aber nict so gut von kwalität!
Gruss,
Jan.
www.janhermkens.nl
Zitat aus dem Buch; Velden 1940-1945. H. Hermkens. 1947
Buch; Velden 1940-1945. H. Hermkens. 1947
In de lente van 1942 werd in Schandelo begonnen met de aanleg van een schijnvlieveld. Bij de Lult werd een hangar gebouwd, waaruit een schijnvliegtuig
(Dummy) te voorschijn moest komen bij nachtelijke aanvallen op het roergebied.
Een rails van een driehonderd meter lengte liep dwars over het velden hierover kon het ,,vliegtuig" elektrisch voortbewogen worden. Dit ,,vliegtuig" bestond echter slechts uit een stalen geraamte op wielen; tevens waren er staartlampen en koplampen aangebracht, om vanuit de lucht de schijn te wekken van een startbaan.
Bij
de Petrie (Boerderij Lingsendijk 9) werden drie kartonnen loodsen gebouwd, zonder vensters, om 's nachts het licht te kunnen laten uitstralen.
Het Gehele ,,vliegveld" was omgeven door electrische lichtbakens. De geleidingskabels werden gewoon op het veld gelegd. Bij de oogst ondervonden de boeren er echter veel last van en overal zag men toen de kabels geschraagd staan door dennenpalen, zodat de maaimachines er onder door konden!
Reeds 22 July 1942 was het werk zover gevorderd, dat de lampen de eerste keer aan konden.
Dit vliegveld heeft echter niet veel dienst gedaan. Praktisch nooit zijn de lampen aan geweest! Het schijnvliegtuig funktioneerde nooit goed, want het schijnt dat er altijd kortsluiting ontstond in de leiding!
De Installatie werd bediend vanuit een betonnen bunker, die op het land van boer
Geurts was gebouwd.
Bovendien werden op het land van
Leupers, barakken met splintermuren en een schuilkelder aangelegd, waaarvan echter slechts precies vier dagen door een “Nachtrichtenabteilung” gebruik is gemaakt!
De bouw van deze barakken kostten 40.000 Gulden. Men heeft echter niet veel succes met dit vliegveld gehad!
In Schandelo zijn zijn slechts 3 Brisantbommen en een duizend Brandbommen gevallen, waarschijnlijk vanwege dit vliegveld.
Von Internet[/b
Schandelo bij Velden (Venlo). Schijnvliegveld SF-39.
Het dorp Velden is een plaats die van oudsher een agrarisch karakter heeft. Met name in de buitengebieden en buurtschappen zoals Hasselt, ‘t Vorst en Schandelo.
In het hart van Schandelo liggen de resten van wat vroeger een schijnvliegveld was. Direct na de Duitse bezetting in mei 1940 kreeg elk vliegveld in Nederland in de nabijheid, of op enige afstand, één of enkele zogenaamde schijnvliegvelden (ScheinFlugHafens) om verwarring te veroorzaken bij de Britse vliegers die als doel hadden de operationele vliegvelden te bombarderen. De Luftwaffe hoopte met de schijnvliegvelden niet alleen aanvallen op echte vliegvelden te voorkomen, maar ook om geallieerde vliegtuigen bij deze valstrik onder vuur te nemen. Ten slotte diende een schijnveld als locatie waar Duitse bommenwerpers een eventuele overbodig geworden bomlading konden droppen voor de landing. Het uiterlijk van de meeste schijnvliegvelden moet niet voorgesteld worden als een compleet houten vliegveld met alles er op en er aan. Vaak bestond een schijnvliegveld alleen maar uit een rij palen met (olie)lampen die ‘s nachts werden ontstoken om de indruk te wekken dat het om een baanverlichting ging. In een aantal gevallen was er een houten vliegtuig aanwezig die met een 3 fasen motor over een geleiderails werd getrokken.
Von Buch; Velde(n) tussen Grens en Maas. 2012
Schijnvliegveld SF-39 Schandelo bij Velden (boven Venlo).
In Venlo is op de Grote Heide door de bezetter tussen oktober 1940 en maart 1941 vliegveld Fliegerhorst aangelegd. Van hieruit stijgen de jachtvliegtuigen op die moeten voorkomen dat Engelse bommenwerpers hun vernietigende last op de Duitse steden laten neerdalen. Als afleidingsmanoeuvre wordt in Schandelo in 1942 tussen de Leikoelsweg en de Lingsendijk een schijnvliegveld (ScheinFlugplatz SF-39) aangelegd met twee landingsbanen, landingslichten en bij de Luld een nephangar.
Bij het naderen van geallieerde vliegtuigen navigeert vanuit de hangar een namaakvliegtuig met behulp van elektriciteit en een 500 meter lange rails op één van de landingsbanen in de hoop dat daar gebombardeerd zal worden in plaats van op het vliegveld in Venlo.
Het nepvliegtuig heeft kop- en staartlampen. De techniek wordt vanuit een bunker, achter het adres Schandelo 33, door Duitse soldaten bediend. De bouw kost 40.000 gulden en is op 22 juli 1942 gebruiksklaar.
Dat de geallieerden op de hoogte zijn van het nepvliegveld blijkt uit een rapport van april 1944 waarin de exacte locatie wordt vermeld van de ‘dummy’, zoals de Engelsen de landingsbaan betitelen.
Omdat de apparatuur vaak storingen vertoont en er ook regelmatig kabels en lampen vernield worden, is het schijnvliegveld nauwelijks functioneel. Wel moeten Veldenaren als gevolg van de sabotage-vernielingen regelmatig op bevel van de Wehrmacht, en voor 50 cent per uur, dag en nacht wachtlopen.
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.