ME262 found, which was shot down in Elden (near Arnheim)

Luftverteidigung durch Flak und andere Fliegerabwehr, Scheinwerferstellungen, Scheinanlagen und ähnliche Objekte
Antworten
Renev709
Forenuser
Beiträge: 30
Registriert: 05.04.2012 01:38
Ort/Region: Apeldoorn
Kontaktdaten:

ME262 found, which was shot down in Elden (near Arnheim)

Beitrag von Renev709 » 28.10.2014 15:03

Hi,
Recently there was a Me262 found on Deelen airfield which was shot down by German Flak in Elden near Arnheim end 1944. It was researched by the SGLO (Dutch Airwar Organisation)some years ago.
By interest see:
http://www.museumvlbdeelen.nl/me-262-fotos-opgraving/

Rene
www.luchtoorlog.net

DrJones
Forenuser
Beiträge: 157
Registriert: 12.07.2008 11:35
Ort/Region: Bayern

Re: ME262 found, which was shot down in Elden (near Arnheim)

Beitrag von DrJones » 29.10.2014 22:08

Renev709 hat geschrieben:Hi,
Recently there was a Me262 found on Deelen airfield which was shot down by German Flak in Elden near Arnheim end 1944. It was researched by the SGLO (Dutch Airwar Organisation)some years ago.
By interest see:
http://www.museumvlbdeelen.nl/me-262-fotos-opgraving/

Rene
www.luchtoorlog.net
Very interesting, thanks a lot

Andreas

Benutzeravatar
zulufox
Forenuser
Beiträge: 3717
Registriert: 02.10.2006 09:53
Ort/Region: In der Nähe des Urpferdchens
Kontaktdaten:

Beitrag von zulufox » 29.10.2014 22:50

Hallo Rene und Andreas,

hatte die Konkurrenz :-) bei http://www.luftwaffe-bullet-board.com/ schon etwas früher.

Um es kurz zusammenzufassen, es handelt sich um die Überreste der:

Me 262 A-2a Werknummer 130 026, Stammkennzeichen VI+AZ hergestellt von der Messerschmitt AG Augsburg in Leipheim, geflogen von Unteroffizier Hermann Schauder, 3./KG 51.
Am 12.09.1944 bei Elden bei Überflug der Waal-Brücke von der eigenen deutschen Flak abgeschossen. S. kam wahrscheinlich von Lechfeld und sollte die Maschine zum Ausgleich der Verluste zur I./KG 51 nach Rheine-Bentlage überführen. Er hat sich dabei aber wahrscheinlich etwas zu weit nach Westen "verfranzt" und wollte eventuell in Deelen landen.
Heutige Endgrablage von Hermann Schauder: Ysselsteyn (NL), BL-11-255

Die Trümmer wurden wahrscheinlich noch von der Luftwaffe nach Deelen gebracht (Rohstoffrückgewinnung?), dann aber nicht mehr verwertet. Wer die Trümmer dann in einen der vielen Bombentrichter auf dem Flugplatz geschoben hat? Wer weiß.

Soweit in aller Kürze.

MfG
Zf :holy:
Demosthenes (384 - 322 v. Chr. Athen)
"Nichts ist leichter als Selbstbetrug, denn was ein Mensch wahrhaben möchte, hält er auch für wahr."

Renev709
Forenuser
Beiträge: 30
Registriert: 05.04.2012 01:38
Ort/Region: Apeldoorn
Kontaktdaten:

Me 262 found in Deelen

Beitrag von Renev709 » 30.10.2014 01:58

Hi Andreas and ZFox,
I live 20 minutes away from Deelen airfield and it was known that a lot of holes were filled with everything what was lying around at that time. Some people form a local museum were always digging there and now they found something more than garbage. I inclose a picture how Deelen looked at the time of Market Garden.

It was not regular for the Luftwaffe to put airplanes in holes in the ground, but this was a special case. Secrecy is most likely. For getting rid of all those planes there was an Unternehmen called Zerlegebetrieb in Holland who did those things for getting Rohstoffe.
When you look at the pictures from Deelen you see a Werksnummer on the Me 262 and that is another problem.

How to check those numbers?
The organisation SGLO (use google)were I am a member of, did a hell of a job to register all downed airplanes (german and allied) in 40-45 in the region Holland (incl part of the see) and it is called Verliesregister.( http://www.studiegroepluchtoorlog.nl/ve ... r/zoek.php )
I took the opportunity to check date and airplane and you can see the difference.
And now we wait for the experts in this case.
bye
Rene
www.luchtoorlog.net
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.

Benutzeravatar
zulufox
Forenuser
Beiträge: 3717
Registriert: 02.10.2006 09:53
Ort/Region: In der Nähe des Urpferdchens
Kontaktdaten:

Beitrag von zulufox » 30.10.2014 15:47

Hi Rene,

130 026 is the correct Werk-Nummer of this airplane. This Block ended with 130 027 Stammkennzeichen SQ+WA. Next Stammkennzeichen SQ+WB was given to Werknummer 130 163. The figures in between were not commissioned.

That is: 130 126 was a mistyping in the Namentliche Verlust-Meldung, a mistake not seldom.

Bregds
Zf :holy:
Demosthenes (384 - 322 v. Chr. Athen)
"Nichts ist leichter als Selbstbetrug, denn was ein Mensch wahrhaben möchte, hält er auch für wahr."

Renev709
Forenuser
Beiträge: 30
Registriert: 05.04.2012 01:38
Ort/Region: Apeldoorn
Kontaktdaten:

Me 262 Deelen

Beitrag von Renev709 » 30.10.2014 17:54

Hoi ZF,
Nice to see that the numbers are correct now.

When I saw the first photo-sequence on the website their was a very clear picture of a piece of aluminium with a number on it. It was 130 0 026. Big and quite clearly.
I told some people that it didn't matched the numbers in the Verliesregister. (see my last mail)
Now that picture is gone.

I will ask the webmaster to add that picture again.

bye
Rene

Antworten