Funkmessstellung Eber gefunden ??

Funkmess-, Funkpeil-, Funkleit- und Funkstörtechnik des 2. Weltkriegs
Pettersson
Forenuser
Beiträge: 755
Registriert: 10.01.2003 12:02
Ort/Region: Bad Schönborn

Funkmessstellung Eber gefunden ??

Beitrag von Pettersson » 19.01.2006 22:34

Hallo zusammen,

habe mich mal wieder auf Exkursion begeben. Diesmal ging es an den Rand des Odenwaldes. Ziel war das Aufspüren der eventuellen Relikte der Stellung Eber. Diese Stellung 2. Ordnung war belegt mit der 33. mittl. Flugm.-Leit-Kompanie IV./LN-Rgt 233.

Ich bin direkt nach Schlossau gefahren und habe mir die Gegend in Ruhe angesehen. Dann habe ich zum Glück einen Jäger getroffen der mich in das Gelände mitgenommen hat. Ich durfte endlich mal legal über die Waldwege fahren :mrgreen:

Er hat mir dann auch die interessanten Dinge gezeigt.

Zu sehen ist nicht viel, aber ein Fundament habe ich dann doch noch gefunden. Von den WR keine Spur und der Jäger und 2 weitere die ich getroffen habe hätten dies wohl gewusst. Die viel kleineren und versteckter liegenden Betonreste kannten sie ja auch.

@SES Could that be a Freya AN foundation ?

Ich habe noch weitere interessante Dinge gefunden, die Fotos habe ich aber auf einem anderen Rechner, die folgen demnächst

Bis denn,
Torsten
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Zuletzt geändert von Pettersson am 19.01.2006 22:38, insgesamt 1-mal geändert.

Pettersson
Forenuser
Beiträge: 755
Registriert: 10.01.2003 12:02
Ort/Region: Bad Schönborn

Eber

Beitrag von Pettersson » 19.01.2006 22:36

so und nun noch 2 um die Lage der Sockel zueinander zu sehen ...
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.

Benutzeravatar
beaviso
Forenuser
Beiträge: 195
Registriert: 04.08.2004 01:49
Ort/Region: Gdansk (Danzig), Polen

Beitrag von beaviso » 20.01.2006 00:54

Hi,

Have you taken the following measures:
- bolt diameter
- distance between 2 bolts in a single sockel
- distance between 2 adjacent and 2 opposite socles?
That would solve the question at once.

For me, these bolts seem too thick for a Freya. They fit more for some tower, but I may be wrong. Let's SES decide. Anyway - nice find :)

brgds, M.

Benutzeravatar
Alkali
Forenuser
Beiträge: 169
Registriert: 18.10.2004 12:57
Ort/Region: Gdansk - Poland / Polen
Kontaktdaten:

Beitrag von Alkali » 20.01.2006 08:44

Hi Pettersson,

I think similarly as beaviso. Screws appear too thick. Screws from Freya are more „subtle”, see :
Bild
Besides upper area socle is under large angle, should be rather flat. Maybe this remainders after „Heinrich Peiler” tower ?

Regards,
Alkali

Benutzeravatar
SES (†)
Forenuser
Beiträge: 1798
Registriert: 04.11.2004 08:49
Ort/Region: 05 ON LT 8
Kontaktdaten:

Beitrag von SES (†) » 20.01.2006 09:53

Hi,
I agree 100 % with alkali. The sloping top is typical of the Heinrich Tower sockles. A Freya A/N in my experience did not have a concrete foundation (whereas the LZ always did), but we never say never. But you have no doubt found the Stellung.
When identifying foundations, measurements of the distance between the individual sockles are important, did you take these and could you please post.
bregds
SES

Benutzeravatar
SES (†)
Forenuser
Beiträge: 1798
Registriert: 04.11.2004 08:49
Ort/Region: 05 ON LT 8
Kontaktdaten:

Beitrag von SES (†) » 20.01.2006 11:19

Hi,
I should qualify "in my experience". It is based on the survey of 20 Stellungen in Denmark. The closest I came to identifying "something", which could have been a Freya A/N foundation, was a concrete slab. Often the Freya was NOT mounted on the curiform legs, hence there was no need for 4 concrete "paws". It is also based on a number of pictures where it is very hard to tell if the Freya is on the curiform legs or pictures were it is not. Please see the attached.
bregds
SES
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.

Pettersson
Forenuser
Beiträge: 755
Registriert: 10.01.2003 12:02
Ort/Region: Bad Schönborn

Foundation measurements

Beitrag von Pettersson » 20.01.2006 11:37

Well, I must admit that left one of my boxes with my Metermass at home that is why I have no exact data :(

The distance between the socles was about 4 metres. The distance was shorter than the distance of the foundation in Eppingen (what I thought was a Heinrich Peiler). In addition there were no bolts in Eppingen but heavy iron bars.

I am sorry that I have no exact data for the moment but I promise to get the data the next weeks.

The bolts obviously are a bit thicker than on Alkalis picture.

Next time I will be better prepared but we were just moving at that time and I did not find my full equipment that day.

Regards,
Torsten

Benutzeravatar
SES (†)
Forenuser
Beiträge: 1798
Registriert: 04.11.2004 08:49
Ort/Region: 05 ON LT 8
Kontaktdaten:

Beitrag von SES (†) » 20.01.2006 11:59

Hi Torsten,
4 m sounds like a low tower. They were built in scections and since the legs were sloping, the lower the tower the shorter the distance between the sockles.
bregds
SES

Pettersson
Forenuser
Beiträge: 755
Registriert: 10.01.2003 12:02
Ort/Region: Bad Schönborn

tower

Beitrag von Pettersson » 20.01.2006 12:36

Hi SES,

what kind of radar was it ? Probably it is something else ? Interesting is a small bunker I discovered some 100 metres away , I will show pictures later. There was another interesting building and garage and the was a kind of water tower not far away (pictures will follow).

Have you ever heard of a radar placed on a thing like that ?

Regards,
Torsten

Benutzeravatar
Alkali
Forenuser
Beiträge: 169
Registriert: 18.10.2004 12:57
Ort/Region: Gdansk - Poland / Polen
Kontaktdaten:

Beitrag von Alkali » 20.01.2006 12:49

Torsten, see photographer, this socle from large Heinrich Tower.

Bild
Bild

The distance between the socles was about 12,50 meters and 10 meters aslant. Screws are already greater, similar how on your photographs. Distance between screws this 36 centimetres.

Alkali

Antworten

Zurück zu „Zweiter Weltkrieg - Funkmess / Ln / Fernmeldeanlagen“